З ІСТОРІЇ ВПРОВАДЖЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ІСТОРІЯ УКРАЇНИ» У ВИШАХ УРСР В 1930-Х РР.: МЕТОДИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2312-6825.2022.33.270460

Ключові слова:

вища історична освіта, вища школа, історія України, дисципліна, методика, історіографія, державна політика

Анотація

У статті на підґрунті вперше введеного до наукового обігу раніше неопублікованого архівного документа досліджено еволюцію радянської державної політики у сфері вищої історичної освіти в УРСР в 1930-х рр. На основі архівних і опублікованих джерел представлено політичні, суспільні та методичні умови впровадження дисципліни «Історія України» у вищій школі УРСР. Продемонстровано вплив динаміки політичного розвитку держави на теорію і практику вивчення історії України. Проаналізовано ідеологічні, політичні й методологічні причини, які призвели до впровадження історії України як спеціального курсу. Історичні сюжети дисципліни «Історія України» в першу чергу були покликані ілюструвати політичні, соціальні та економічні явища минулого на користь актуальних сучасних подій молодої соціалістичної держави. Основну увагу приділено розгляду і аналізу методичного аспекту впровадженої дисципліни. Прослідковано процес відновлення традиційних форм і методів викладання історичної дисципліни у вишах, який супроводжувався збільшенням ролі викладача в навчальному процесі. Простежено заходи партійно-державного керівництва, спрямовані на впровадження дисципліни «Історія України» у вищій історичній освіті. Зазначено, що в результаті багаторічної роботи великого колективу науковців було розроблено навчальну програму, яка стала історичним наративом, в якому було зафіксовано офіційну позицію влади в основних питаннях вітчизняної історії, та одночасно офіційним орієнтиром для вчених, педагогів, освітян, політпрацівників, діячів культури. У документальному додатку розміщено програму з історії України для першого курсу учительських інститутів на літню сесію 1938 р., рівень репрезентативності та археографічного опрацювання якого доволі високий, що в сукупності суттєво збільшує науковий рівень фактологічного підґрунтя проведеного дослідження.

Посилання

Levchenko, 2018 – Levchenko V. Shtrykhy do portreta radianskoho istoryka N. I. Mezhberha [Touches to the portrait of the Soviet historian N. I. Mezhberg]. – Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Istoriia. – 2018. – No. 3(138). – P. 31–40. [in Ukrainian].

Pometun, Freiman, 2006 – Pometun O. I., Freiman H. O. Metodyka navchannia istorii v shkoli [Methods of teaching history at school]. – Kyiv : Heneza, 2006. – 328 p. [in Ukrainian].

Chadaieva, 1996 – Chadaieva K. Rozvytok istorychnoi osvity v Ukraini u 20-30 roky ХХ st. [Development of history education in Ukraine in the 20-30s of the 20th century.] – Kharkiv, 1996. – 180 p. [in Ukrainian].

Yurkova, 2015 – Yurkova O. «Istoriia Ukrainy» chy «Korotkyi kurs», abo yak u 1940 rotsi postala «ukrainska radianska istoriohrafiia» [«History of Ukraine» or «Short Course», or as «Ukrainian Soviet historiography» appeared in 1940]. – Svitlo y tini ukrainskoho radianskoho istoriopysannia. – 2015. – P. 89–108. [in Ukrainian].

Yakovenko, 2017 – Yakovenko H. H. Metodyka navchannia istorii: navchalno-metodychnyi posibnyk [Methods of teaching history: educational and methodological manual]. – Kharkiv : Vydavnytstvo KhNADU, 2017. – 324 p. [in Ukrainian].

Yas, 2016 – Yas O. «Na choli respublikanskoi nauky...». Instytut istorii Ukrainy (1936–1986): Narysy z instytutsionalnoi ta intelektualnoi istorii (Do 80-richchia ustanovy) [«At the head of republican science...». Institute of the History of Ukraine (1936–1986): Essays on Institutional and Intellectual History (To the 80th Anniversary of the Institution)]. – Kyiv : NAN Ukrainy. In-t istorii Ukrainy, 2016. – 542 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-12

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ УКРАЇНИ